A Lihacsov Autógyár, rövidítve ZiL oroszországi járműgyártó vállalat. 1916-ban alapították Moszkvai Gépkocsi Társaság (AMO) néven. 1931-ben átnevezték 2. sz. Sztálin Autógyár (ZiSZ) névre, majd 1956-ban egykori igazgatójáról, Ivan Alekszejevics Lihacsovról nevezték el. Elsősorban polgári és katonai célú teherautókat, speciális berendezésekkel ellátott járműveket, valamint mikrobuszokat gyárt.
Az autók igen jellegzetes külleműek, hajaznak az amerikai "rokonokra", ám messze nem annyira igényes a kialakításuk és kényelmi szempontok alapján is messze elmaradnak tőlük. A ZIL mára retro mobil lett, egy-egy terepjáróért már komoly pénzeket kérnek el, felújításuk is temérdek pénzt emészt fel. Ugyanakkor az tény, hogy ezek a járművek elnyűhetetlenek, teherbírásuk legendás, ahogy mára a külalakjuk is azzá vált.
Limuzinok[szerkesztés]
ZiSZ–101 (1936)
ZiSZ–110 (1942)
ZiSZ–115
ZiL–111 (1958)
ZiL–114
ZiL–117
ZiL–4104
ZiL–41047
ZiL–4105
Teherautók[szerkesztés]
A ZiL–130 típusú tehergépkocsi Lvivben
ZiL–458 típusú úszó szállító jármű
AMO–F–15 (1924)
AMO–3 (1931)
ZiSZ–5, ZiSZ–6 (1934)
ZiSZ–22, ZiSZ–42 (1941?)
ZiSZ–128
ZiSZ–150 (1947)
ZiSZ–151 (1948)
ZiL–164 (1957)
ZiL–157 (1958)
ZiL–130 (1964)
ZiL–131 (1967)
ZiL–133 (1975)
ZiL–135 (1966)
ZiL–5301 "Bicsok" (1992)
ZiL–6404 (1996)
ZiL–6309 (1999)
ZiL–6409 (1999)
ZiL–433180 (2003)
ZiL–432930 (2003)
ZiL–4327 (2004?)
ZiL–4334 (2004)
Buszok[szerkesztés]
ZiSZ–8
ZiSZ–16 (1941?)
ZiSZ–154
ZiSZ–155 (1949)
ZiSZ–127 (1955)
ZiL–158 (1957)
ZiL–118 "Junoszty" (1967)
ZiL–3250 (1998)
Sport- és versenyautók[szerkesztés]
ZiSZ–101 Szport (1939)
ZiSZ–112/4 (1958)
ZiL–112 Szport (1960–1962)
ZiL–412SZ (1962)
Katonai és egyéb speciális járművek[szerkesztés]
ZiSZ–2
ZiSZ–152
ZiSZ–458
ZiL–4906
ZiL–2106
ZiL–41041
ZiL–485
(Forrás:szodasszifon.hu,wikipedia.org/Fotó:pinterest)