Világ

A két évtized fordulóján a világ egy ideig a mi térségünkre figyelt, amikor viszonylag csendesen összeomlott a kommunizmus. Később azonban érdekesebb válságok akadtak az Öbölháború és a délszláv háborúk formájában, de az évtized második felére annyira eluralkodott a jólét a világon, hogy sokaknak nem maradt nagyobb gondjuk annál, mint hogy Bill Clintont tényleg leszopta-e Monica Lewinsky. A fő pánikforrás is mondvacsinált volt ebben az időben: mindenki attól tartott, hogy ezért vagy azért, így vagy úgy, de 2000-ben vége lesz a világnak.

Zene

A ’90-es évekre az MTV-nek olyan ereje lett, hogy megismertette és megszerettette az undergroundot a tömegekkel. A nagy, megcsinált popsztárok kimentek a divatból, és mindenki az autentikus zenecsinálókért rajongott, akik ideig-óráig fenn is tudták tartani azt a látszatot, hogy nekik igazából nem a sztárság és a meggazdagodás a céljuk, hanem pusztán a művészet és önkifejezés iránti elkötelezettségből zenélnek. Ez a hozzáállás Kurt Kobaintól Björkön és Enyán keresztül Fatboy Slimig egy sereg személyt és elvileg csak egy szűk szubkultúrának szánt irányzatot tett világszenzációvá. A most megint reneszánszát élő eurogagyi ennek megfelelően a '90-es években mindennél cikibbé vált, de közönsége akkor sem tűnt el, így aztán DJ Bobo és a Spice Girls nyugodtan röhöghetett a markába.

Film-tévé

A Titanichoz és a Függetlenség napjához hasonló monstrumokat leszámítva a ’90-es években a moziban is az elvileg szűk rétegnek szánt kultfilmek taroltak. Mennybe ment David Lynchtől Quentin Tarantinóig rengeteg olyan őrült, akikre korábban párezer dolláros költségvetésnél többet nem mertek volna bízni. A tévében két sorozat forgatott fel mindent fenekestől, a Twin Peaks és a Vészhelyzet, miközben Jerry Springer fogadtatta el a trash fogalmát a szélesebb közönségekkel. A világ női azonban a Jóbarátokból választottak kedvenc pasit és frizurát.

Divat-életmód

A divatban a ’90-es évek nem volt más, mint reakció a ’80-as évek túlzásaira. Mindenki egyszínű, letisztult fazonú ruhákat/pólókat/kockás ingeket vett dauermentesen egyenes hajához, mégis ebben a kockás ingekkel kezdődő évtizedben volt, hogy a máig uralkodó divatházak (Versace, Armani, D&G, stb.) megszerezték máig megtartott hatalmukat. Sőt, ekkor termelődtek ki a szupermodellek is, akiknek kultusza az évtized végére valamelyest alábbhagyott. A ’90-es években vált közben hétköznapivá az internet, meg az egyéb olyan elektronikus kütyük mint a tamagocsi meg a mobiltelefon.